Τετάρτη 1 Μαΐου 2013

"Βιβλία σε ρόδες"



«Πόσο μου αρέσουν τα βιβλία!»
Αυτή τη φράση θα θέλαμε να ακούμε από τα χείλη των παιδιών μας!
Πολλοί γονείς και εκπαιδευτικοί προσπαθούν μέρα με τη μέρα να φέρουν τα βιβλία στη ζωή των παιδιών ή καλύτερα να βοηθήσουν τα παιδιά να δουν πώς είναι η «ζωή με τα βιβλία». 
Η επαφή μας με το βιβλίο ξεκινάει μέσα από τις αισθήσεις μας. Η πρώτη φορά που θα δούμε το εξώφυλλο ενός βιβλίου και θα το αγγίξουμε είναι αυτή που θα μας εμπνεύσει να το διαβάσουμε. Οι εικόνες του βιβλίου, αν είναι πιο πολλές απ’ ότι οι λέξεις, τα χρώματά του, πόσο μαλακά είναι τα φύλλα του, το θέμα για το οποίο μιλάει είναι στοιχεία που καθορίζουν αν μας αρέσει ένα βιβλίο ή όχι.
Τα παιδιά χρησιμοποιούν τα βιβλία για να χαλαρώσουν είτε βλέποντας τις εικόνες των βιβλίων, είτε ακούγοντας κάποιον άλλο να διηγείται την ιστορία του βιβλίου, είτε όταν γίνονται οι ίδιοι αναγνώστες. Ακόμη με αυτό τον τρόπο επικοινωνούν με τους σημαντικούς ανθρώπους της ζωής τους, αναγνωρίζουν και αντιλαμβάνονται τις καταστάσεις της πραγματικότητας  και εξωτερικεύουν τα συναισθήματά τους.
Ένας επιπλέον λόγος που τα παιδιά χρησιμοποιούν τα βιβλία είναι γιατί έτσι ικανοποιούν την περιέργειά τους όσον αφορά άγνωστες πτυχές της ζωής μας, της φύσης, της επιστήμης και της ιστορίας.
Αυτή λοιπόν την έμφυτη τάση του παιδιού να αγαπάει το βιβλίο, καλούμαστε εκπαιδευτικοί και γονείς να την αναπτύξουμε.
Το αν θα το πετύχουμε έχει να κάνει με το πώς αντιλαμβάνεται το παιδί το διάβασμα. Αν αυτό είναι μια αγγαρεία, μια καθημερινή υποχρέωση, κάτι από το οποίο πιέζεται να κάνει πάλι και πάλι, κάτι από το οποίο δεν έχει αίσθηση επιτυχίας, δεν έχει ανταπόκριση ούτε καμιά ικανοποίηση, τότε όλη αυτή η δραστηριότητα θα είναι μόνιμα μια αγγαρεία γι’ αυτό. (Aπόσπασμα από το βιβλίο "Διδακτική Πράξη και Θεωρία" της Άιριν Γιέιτς)
Έχοντας όλα αυτά στο νου μας, μαθητές και εκπαιδευτικοί, αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε το πρόγραμμα «Βιβλία σε ρόδες».  

Η Β΄ τάξη του σχολείου διάλεξε τη θεματική ενότητα  «Ζώα».
Έτσι μια μέρα έφτασε στο σχολείο μας μία μεγάλη τσάντα με ροδάκια που μέσα της είχε περισσότερα από 20 βιβλία με θέμα τα ζώα. Παραμύθια και βιβλία με πληροφορίες για τα είδη και τη ζωή των ζώων μας συντρόφευσαν για 2 εβδομάδες.
Οι μαθητές της Β΄ τάξης δανείστηκαν μερικά από τα βιβλία αυτά στο σπίτι τους, άλλα τα διάβασαν στην τάξη τους και μερικά από τα παραμύθια τα διηγήθηκαν σε άλλες τάξεις. Ιδιαίτερα, η τελευταία αυτή δραστηριότητα, τους άρεσε πολύ καθώς έκαναν εξάσκηση στην αναγνωστική τους ικανότητα, διασκέδασαν αλλάζοντας τη φωνή τους ανάλογα με τον ήρωα του βιβλίου και απόλαυσαν το γεγονός πως διάβασαν παραμύθια στα μικρότερα παιδιά της Α΄ τάξης αλλά και των άλλων τάξεων. Έμαθαν τεχνικές για το πώς να γίνονται πιο ευχάριστοι στους ακροατές τους όταν τους διαβάζουν ένα βιβλίο.
Οι μαθητές της Β΄τάξης Ιωάννα, Νικόλας, Λόλα, Βασιλικά Τρ. ,Βασιλική Λ. ξεχώρισαν τα βιβλία που θα δείτε παρακάτω και τα διάβασαν στις άλλες τάξεις.






Έπειτα μίλησαν για το πώς ένιωσαν που διάβασαν τα παραμύθια σε άλλες τάξεις, τι τους άρεσε πιο πολύ από τις ιστορίες αυτές και  ζωγράφισαν την αγαπημένη τους σκηνή διαλέγοντας ένα από τα παραμύθια.
Στο τέλος η μαθήτρια Βασιλική Τρ. έγραψε τις εντυπώσεις των συμμαθητών της στο Τετράδιο Εντυπώσεων που είχαν γράψει και τάξεις άλλων σχολείων όταν δανείστηκαν τα ίδια βιβλία. Την υπέροχη ζωγραφιά στο Τετράδιο Εντυπώσεων την έκανε η μαθήτρια της Β΄τάξης Ιωάννα.

 
 Ευχόμαστε τα "Βιβλία σε ρόδες" να φτάσουν και στο δικό σας σχολείο σύντομα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου